maandag 14 januari 2013

Nederland: Pelgrim en/of toerist


Nog 2 dagen en dan zit ik in het vliegtuig naar Goa. De volgende stap is hoe ga ik deze reis beleven, als 

toerist
(1) Daggast     2) Iemand die ergens verblijft ter ontspanning    3) Plezierreiziger    4) Persoonsbenaming          5) Recreant     6) Reiziger     7) Vakantiereiziger     8) Vakantieganger)   

pelgrimganger

(bedevaartganger).  Redenen voor het ondernemen van een bedevaart zijn om over een hogere waarheid, God of het leven na te denken; om respect te betuigen; om inspiratie te verkrijgen; om tot bezinning te komen; om een poosje afstand te nemen van een hectisch dagelijks bestaan; om 'de ervaring'; 'om er geweest te zijn'; of om andere mensen te ontmoeten.

In Goa staat mijn bezoek in het teken van seva: andere mensen te ontmoeten en te dienen ( zwaarbeladen woordmezelf aanpassen aan hun levensstijl.

In Kerala staat mijn bezoek in het teken van gezondheid. Ayurvedische behandelingen, schoonheid, en tot inkeer en stilte komen door afstand te nemen van het dagelijks bestaan.

In New Delhi gaan wij naar de Ursviering welke gehouden wordt bij het graf van Inayath Khan, dit om respect te betuigen en om tot verdieping te komen .

In Varanasi zullen wij zijn om er geweest te zijn, andere mensen te ontmoeten en de ganges als moeder ganga te ontmoeten

In Allahabad zal ik zijn om mijn respect te tonen aan Guruji, om in aanraking te komen met de hogere waarheid en één te zijn met de elementen en hopelijk een bad te nemen in de Ganges.

Dus bij deze kan ik zeggen dat ik niet ga als toerist, maar als pelgrimsganger.

Vandaag vluchtelingenwerk afgesloten, afscheid nemen van de kleinkinderen, nog wat telefoontjes plegen en dan nog maar 1 dag.

lieve groeten uit langeweg. Kamala

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
Youtube
Facebook
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi

yogastudiolaksmi@hotmail.com