zaterdag 30 maart 2013

New Delhi, Indira Ghandi

Goeiemorgen lieve allemaal
 
We zijn in dit blog aangeland bij het museum van Indira Ghandi. Ik moest weer naar de toilet toen wij daar aankwamen, mijn buik is nog steeds van slag. Maar goed na deze sanitaire stop konden wij het museum binnengaan. 
Maar de indrukken die naar mij toe kwamen hadden een diepte die ik niet had kunnen inschatten. Werd gelijk terug gegooid naar mijn meisjestijd. Vanaf mijn 8e jaar hadden wij pas een televisie. Er waren nog maar 2 kanalen geloof ik, de programma's die ik mij herinner waren dappere dode, later het programma swiebertje en het nieuws waar mijn ouders onder andere naar keken.

 Soms zag ik een vrouw met wit haar en een zwarte lok, of was het juist andersom op de televisie en ik weet wel dat ik toen al dacht, dat wil ik ook, ik wil als deze mevrouw zijn.... Niet wetende dat mijn leven later zo andere wending zou nemen en zo Indiaas geteint zou zijn. Als klein meisje wilde ik al zoveel dingen niet, zaken die voor mijn moeder zo belangrijk waren...... Ik wilde niet aan tafel zitten, maar zat altijd op de grond.... Mijn ouders zijn waren echte vlees/vis eters, rookten, dronken alcohol, allemaal zaken die ik niet wil en nooit doe.  Als ik dus in landen als Azie of Arabie komt, voel ik mij daar zoveel meer thuis dan hier in Holland.
 
Maar goed Indira Ghandi.   Wat wel een vreemde ervaring is, dat ik ook vanuit de Sikh gemeenschap een naam heb mogen ontvangen. Siri Arti.......maar wat ik me nooit beseft heb, is dat India Ghandi, Amritsar de gouden tempel heeft laten aanvallen , waarbij meer dan duizend doden zijn gevallen.
Zij zelf is vermoord, door haar lijfwacht, een Sikh met dezelfde bloedgroep als zij, iemand die zij zeer toegedaan was. Ook haar zoon die haar heeft opgevolgd is vermoord.
Al met al, ik heb genoten van de tour door dit museum. De gids was geweldig, maar ook de diepte van mijn gevoel hierbij maakte het zeer speciaal. Voor Bhavandeep lagen dit soort zaken toch niet even iets anders. Hij is nu 40 jaar oud en heeft deze periode van Indira Ghandi niet in zijn geheugen zitten. Wel vertelde hij ons, dat hij het toch zeer indrukwekkend had gevonden.   Ook de kleren waarin India Ghandi en haar zoon die ook vermoord is, daar waren gaven qua gevoel zeker een meerwaarde.



Na afloop nog wat petjes voor de kleinkinderen gekocht en toen werden we noodgedwongen naar een gesponsord marktje gebracht, iets wat een behoorlijke afbreuk deed aan het gevoel welke ik in het museum had opgedaan. Je moet gelijk omschakelen en tegen de verkopers alleen maar zeggen dat je niet wil...... en je gaat toch met een naar gevoel weg.....want ik begrijp maar al te goed hoeveel uren deze mannen/jongens, vrouwen moeten staan om eigenlijk alleen maar neen te moeten horen.  Als afsluiting nog even naar de toilet en dan weer naar onze chauffeur en taxi.





Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
uitleg spirituele namen
faceboek
youtube
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi
yogastudiolaksmi@hotmail.com