zaterdag 30 maart 2013

new delhi. Lotustempel,

Goeiemorgen, lieve allemaal
 
In onze tour door New Delhi nam de gids ons mee naar een punt in New Delhi waar je niet om heen kunt. 
                                              Baháí, House of Worship.
De Bahá' í-wetten benadrukken dat  het een huis van aanbidding moet zijn voor alle mensen, alle godsdiensten. Dat ieder op zijn eigen manier muziek mag maken, gebeden op mag zeggen en dat God aanbeden kan worden op confessionele en onconfessionele manieren. dat er wel koren mogen komen maar geen muzikale instrumenten  kunnen worden gespeeld binnenin de ruimte.
 
 
Deze foto met dit uitzicht op de tempel is prachtig. Maar zo hebben wij de tempel niet gezien. Zoals ik jullie al eerder heb laten weten, is onze tour op Japanse stijl geleest. Je wordt van punt 1 naar 2 gebracht. Er worden tickets gekocht en lopen maar. Foto hier en daar, dat is het wel. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen, dat mijn toiletgang me behoorlijk in de weg zat, Bhavandeep geen prater is, dat het weer niet mee zat en ik, wij, totaal geen gevoel bij deze tempel hadden.
Wat ik als prettig en leuk ervaren heb, maar dat is meer geweest in deze reis, waren de kleine dingen die mijn hart raakte. Een hand van een moslimvrouw op mijn arm. Kinderen die foto's van me wilde maken, soms van een Indiase vrouw een blik van herkenning en de spontaniteit,  de vriendelijkheid van deze gids en natuurlijk kinderen, veel kinderen.
Ik heb eens even zitten googlen op wat sites, gewoon om reacties te lezen van andere personen die deze tempel hebben bezocht. Wat kwam eruit: onder andere dat het prachtige tuinen heeft, veel rust en stilte biedt, dat het voor elk geloof is. Nu is dit voor Indiase begrippen prachtig, want in de hectiek van New Delhi, de mensenmenigte, het getoeter is er haast geen plek te vinden waar het rustig, stil is.
Maar voor mij, ons, wat het te snel, Japanse manier weet je nog wel.......Dus heb je geen tijd om van de stilte en rust te genieten, gewoon omdat de rug van de gids, die tamelijk snel loopt meer op je netvlies staat dan iets anders.
Hierboven een video die iets over de achtergrond van de lotustempel vertelt.

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
facebook
you tube
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi
yogastudiolaksmi@hotmail.com