zondag 5 mei 2013

Varanasi: burning ghats en een aardige conversatie

Lieve allemaal
Voordat ik jullie meeneem naar mijn hoogtepunt in Varanasi, de Puja voor Ma Ganga die voor mij uitgevoerd werd, wil ik het laatste stukje van onze boottour vertellen. Op de boot hadden de gids en ik een aardige conversatie over leven vanuit je hoofd of vanuit je hart. Hier is een video over gemaakt en als jullie je niet teveel ergeren aan mijn slechte uitspraak van het Engels is het een video die zeker de moeite waard is om te kijken.




Verder zagen wij mannen de was doen aan de Ghats. Ook de familieleden van de gecremeerde personen waren zich ritueel aan het baden in de Ganges. Verder had Bhavandeep zijn gekregen papieren lotus met kaarsje van Bhajanpreet meegenomen in deze bootrondvaart. Je ziet hem dus ook alles voorbereiden om de lotus met tekst aan de Ganges te offeren.

Later kwamen wij voorbij de Burning Ghats waar wij absoluut geen foto's mochten maken.

De gids vertelde ons, dat rond het tijdstip dat wij daar waren de lichamen al helemaal opgebrand waren. De lichamen werden vooral in de nacht en vroege ochtenduren op de brandstapels gelegd en aangestoken. Verder vertelde hij dat kleine kinderen niet gecremeerd werden. Deze kinderen werden omwikkeld met stenen en in de rivier gegooid, zodat zij terecht zouden komen op de bodem van de Ganges. Al met al veel indrukken en nog stil nagenietend zittend in de boot naderde wij ons eindpunt van de boottour.
 
 
 
Veel lieve groeten, Kamala