maandag 13 mei 2013

Varanasi: Mijn mooiste ervaring van deze reis was de Puja voor Ma Ganga

lieve allemaal
Na de boottocht op de Ganges had ik het eindelijk voor elkaar......de gids zou zich een uur terugtrekken en ons een heel uur onze eigen gang laten gaan. Wat een opluchting was dat, even geen rug zien van de gids, even niets moeten, gewoon stilstaan wanneer ik dat wilde, kijken naar datgene wat mijn aandacht trok, lopend tussen de mensen en aankomend bij de pujaris (brahmanen die klaar zaten om mensen te helpen met het uitvoeren van een Puja voor Ma Ganga.
Ook ik werd aangesproken door een Pujari die mij naar zich toeriep. Ga zitten zei hij: en hij begon met tilak te werken. Tilak is een soort klei welke gebruikt wordt om tekens op je huid aan te brengen.
Het werd een zeer ingetogen ritueel welke Bhavandeep gefilmd heeft. Op de video staat precies wat de stippen betekende. Wat ik mij ervan kan herinneren dat deze Brahmaan heel zachte handen had, liefdevol en verder dat toen hij mij vroeg of ik zussen of ouders had, neen moest zeggen, ook op zijn vraag of ik een man had moest ik neen zeggen. Even voelde ik een beweging in hem op deze antwoorden. Hij zegende mij met het verzoek aan Ma Ganga voor een goede man en goed karma. De foto's zeggen naar mijn idee genoeg en de video zal verder alles uitleggen. Nu ik weer in Nederland ben, kan ik wel zeggen dat dit voor mij het mooiste moment van de pelgrimsreis naar Allahabad was.

Hier onderstaand de video die laat zien hoe een Puja in Varanasi uitgevoerd wordt. Het nazingen van de mantra's ging niet zo best, kreeg niet de goeie toon te pakken, maar dat deed niets af van de goeie intentie die ik erbij voelde.

Na het beĆ«indigen  dag gingen we op weg naar het laatste onderdeel van deze reis. De Kumbh Mela 2013 in Allahabad. Lieve groeten van mij, Kamala

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
You tube
facebook
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi
yogastudiolaksmi@hotmail.com