donderdag 31 januari 2013

Kerala: 4e dag in het resort,zomaar een dagje ayurveda

Het is vandaag de 4e dag in het resort.

 
Vandaag een lichte oliemassage ondergaan, daarna  een kruidenstempelmassage met poeder gehad, gedaan door twee therapeuten. Als toetje nog een shirosabehandeling . 3 jaar geleden kon ik alleen maar wouw, wouw, wouw en nog eens wouw zeggen na deze behandeling op mijn voorhoofd, dat is dit keer niet het geval.

Bij de stempelmassage (njavarakizhi, een behandeling tegen reuma, gewrichtsproblemen, hoge bloeddruk, verhoogde cholesterol) kon ik wegzakken, maar bij de Sirodhara oliemassage op mijn voorhoofd was ik alleen maar stil.   Wel kwam het verhaal van mijn dochters vader (mijn exman omhoog, hij is van de week aan 1 oog blind geworden door een bloedpropje).
Over een week of twee ben ik met Bhavandeep op de Kumbha Mela.
Voor velen een festival, voor de yogi’s en baba’s een kans om geld te verdienen en mensen naar zich toe te trekken en dit door allerlei shows, darshans, siddhies etc. Kleine kinderen worden aangekleed als een Vishnu, Shiva of als Laksmi en zij zegenen mensen en willen daarvoor in ruil geld om een stukje eeuwigheid aan te bieden.


 

 In feite zegt een Swami in India worden deze kinderen van jongsaf aan geleerd om bedelaars te zijn. Ben ik helemaal klaar met Babaji??, kan ik het laten om hem op te zoeken en wil ik wel een bad in de Ganges nemen??. (Op het ogenblik is de Ganges 3x zo vervuild als veilig is. De regering heeft andere rivieren erbij gelaten om het water in de Ganges groter in volume te maken, zodat de troep en de vervuiling verkleind worden) Ik geloof niet zo in het feit dat al je zonden worden vergeven. Ik geloof wel dat het een energetisch bad is, maaaaar als kleine Hollandse vrouw is het wel leuk om de Ganges gevoeld te hebben  
 
 
Neuwjaarsboodschap voor de reis in india in 2013.

Net zoals de dode zee in Jordanie ook een belevenis was, misschien te zout, maar gewoon de ervaring is toch leuk om terug te kijken.
Vandaag hebben we in een ander Resort  geluncht. Nog leuker, nog mooier, dichter bij zee en heeel aardige bediening. Later heb ik met Bhavandeep een wandeling over het strand gemaakt. Hebben met een jonge student staan praten, die net zoals alle Indiase jongens een droom hebben om met een Westerse vrouw te trouwen.    Paspoort en vrijheid….. Bij de trappen omhoog om weer in onze kamer terecht te komen, leek het mij een goed idee om met een riksja over het strand naar Kovalum naar de hoofdingang te rijden. We troffen een riksja en 3 komische knullen van een jaar of 16,17 aan. 
We spraken een prijs af….100 roepies. Wij in de riksja, hij helemaal door het dolle heen. Hij was hier op vakantie en was met de riksja van zijn oom even naar het strand gereden. Hij bleek helemaal geen riksjarijder te zijn maar zag de lol ervan in om ons mee te nemen. Dit hebben we geweten. We kregen de grand tour, gingen soms letterlijk uit de bocht. Hij had geen idee waar hij naar toe moest met ons en na ruim een uur, twee keer vragen waar hij nou eigenlijk naar toe moest en ons aan  al zijn vrienden in de vissersdorpjes te hebben getoont  kwamen wij uiteindelijk weer uit bij ons beginpunt. De trappen van het resort vanaf het strand naar onze kamer.
Het is gelukt, we zijn er gekomen. Vlug ons verkleed in onze groene jassen en daarna de verrukkelijke behandeling. Nu nog douchen en kijken of we er alles van af krijgen.