donderdag 21 februari 2013

Goa en scheldpartijen over Nazi duitsland

Aslam gaf een weerwoord over Hitler en Duitsland tijdens een party welke hij had georganiseerd voor de jonge Duitse gasten die bij hem kamers hadden gehuurd. Deze jonge mensen vertelden dat ze een zeer onaangename ervaring op het strand hadden gehad. De opmerking van Aslam (goed bedoeld) veranderde de atmosfeer totaal, in ieder geval bij mij, maar ook bij die jonge Duitse mensen.

Aslam is met een Duitse vrouw getrouwd en weet best wel dat de Duitsers overal met reserve worden aangekeken. Het begon met die Duitse jongens die op het strand waren. Deze jonge Duitse mensen werden door Indiase jongeren aangevallen met Heil Hitler and go home your nazi’s. Ik schrok daar zo van, dit kan niet, dit gaat te ver. En Andre een alleraardigste jongen heeft zich nog proberen te verdedigen daar op het strand.

Na dit verhaal van Andre begon Aslam dus zijn zegje te doen en dat viel bij mij een beetje verkeerd. Had geen idee dat een verleden van 65 jaar geleden zo in je bloed kon zitten, daarbij had hij al enkele borrels op en mensen veranderen daardoor.
Als ik eerlijk ben  maken wij Nederlanders  nog steeds opmerkingen als we een Duitser zien, in de trant van wanneer breng je mijn fiets terug of als er weer kuilen in het strand gemaakt zijn door toeristen, een gezegde van ons daar heb je ze weer, vast Duitsers.
En hoe vaak zijn handelaren en mensen in het buitenland niet blij dat wij Hollands zijn, want ze zijn de grote monden van die Duitsers meer dan zat. Het geld is goed voor hen, maar dat is het. Triest is het, dat na zoveel jaren bepaalde gevoelens zo diep kunnen zitten. Maar ja, ik ben wel geboren net na de oorlog en heb alle verhalen gehoord van mijn familie. Hoe mijn vader en de groep vrienden bij de Nazi’s inbraken om hun straat van eten te voorzien.
Dit is een bandopname opgenomen in Rotterdam-Hoogvliet in 2006 en verteld door Frans Goene, een van de mannen die voor voedsel zorgden in de straat waar ze woonden. 
Rotterdam had in die tijd geen eten meer. Mijn moeders familie die in zwarte handel deed en soms vertelde hoe ze mensen konden helpen. Hoe Rotterdam plat gebombardeerd is en dat de mensen jarenlang hebben moeten ploeteren om Rotterdam/Nederland er bovenop te helpen.
In ieder geval het is een te teer onderwerp om op een vakantiedag door een Indiase man aangereikt te krijgen.
met vriendelijke groeten, Kamala

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
Facebook
Youtube
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi
yogastudiolaksmi@hotmail.com