donderdag 18 april 2013

Varanasi: Spirituele ervaring op weg van Delhi naar Varanasi

Vertrek uit hotel Moments

Vanochtend normale tijd opgestaan, ontbeten en sandwich gemaakt voor onderweg. Het personeel van het hotel droegen me op handen en ik genoot ervan. Zeker nadat ik een gesprekje opving in het Nederlands, van een hindufamilie uit Eindhoven die hier op vakantie was. Zij hadden heel andere ervaringen dan wij, zij klaagden over veel dingen die naar hun idee niet goed gegaan waren en datzelfde was voor Danielle uit Zwitserland welke wij uitgenodigd hadden om ons te vergezellen in Kerala voor een paar dagen. Ook zij had heel andere ervaringen dan wij. Ik moet niet anders zeggen, op wat kleine drama dingen na gaat alles gesmeerd, zijn er geen problemen, loopt iedereen zijn benen onder zijn kont vandaan om mij (ons) te plezieren.

Domestic vliegveld New Delhi

De Indiase mensen(autorisatie) waarmee je te maken krijgt op de vliegvelden tonen gezag en strengheid uit, maar als je ze aankijkt, smelten ze. Ze zijn super. Ik zal een voorbeeld schetsen.

We zijn nu op het domestic vliegveld in Delhi. Een gezellig, goed georganiseerd vliegveld. Geen soldaten met geweren, maar een vriendelijk woord. Je moet als vrouw in een aparte rij staan om gefouilleerd te worden. Dan zijn ze streng, maar met een aardig woord van jezelf, willen ze luisteren. De dame die mij in een apart hokje zette moest mij onder andere scannen en die zei tegen mij: wat heb je in je zakken zitten, haal alles eruit. Een uitstraling als een ijsberg dan pakt ze je telefoon op en controleert ze alles. Bij het aanzetten van de telefoon zag ze de foto van Laksmi de godin op de startpagina staan en ze smolt van ijsberg tot een vrouw met een fantastische glimlach, ze werd zacht en vriendelijk en keek me aan. Who is this, is this saraswathi, or is it laksmi??


Ik antwoordde dit is laksmi, my name is kamala. Er sprong een vonk over van haar naar mij, of van mij naar haar. Maar het was net zoiets als toen Soham Baba mij in een avond, jaren geleden belde en zei: Kamala wat gebeurt er, dit heb ik nog nooit meegemaakt, vertel me wie er bij je is…….. Ook nu weer was er dat gevoel.

Ik kon gaan en zag Bhavandeep voorbij de controlepost staan, maar ik was zo ontroerd door iets, voelde zoveel warmte in mijn hart, dat ik een paar tranen over mijn wangen voelde druppelen.  Dit was bhava een spirituele emotie, de tranen kwamen omhoog en het gevoel erbij was, het is net zoiets als welkom Kamala, welkom thuis.
Dit gevoel bleef wel een tijdje aanhouden, ook tijdens het koffiedrinken met Bhavandeep voordat we het vliegtuig ingingen.

En deze 8-daagse commerciƫle toer ging zijn hoogtepunt krijgen. Kreeg na 24 dagen eindelijk dat waar de reis om was begonnen. De Kumbha Mela en Varanasi.

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
facebook
youtube
blog: Kamala en haar ervaringen met een yogi
yogastudiolaksmi@hotmail.com